Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Alváskisokos 5-től 14 éves korig!

Alváskisokos 5-től 14 éves korig!
Ez az oldal segít neked eligazodni a matrac-tengerben. Ha elmélyedsz írásunkban, könnyebben választhatsz gyermekednek ágybetétet az igényeire, és szokásaira alapozva.

 

Egyéb Szolgáltatások:

 

Hogyan válssz matracot a gyereknek?
Hogyan válaszunk matracot a gyerekeknek? Ez egyszerű: vigyük magunkkal és kérjük meg, hadd ugrálhasson az ágyon kicsit, még a boltban, matracválasztáskor. A kölykök imádni fogják, mi pedig biztosak lehetünk benne, hogy a hazavitt darab bírni fogja a strapát. Mégsem tilthatunk meg egy ilyen szuper mókát a gyerekeinknek! A profi matrackészítők pedig pontosan tudják, mire van szükségük a gyerekeknek.
Bár a gyermekek könnyebbek, mégis nekik van szükségük  strapabíróbb matracra, mert még sokáig fogunk melléjük bújni és  játszótérnek is szívesen használják.

 

Keresd a magyar gyártmányú matracokat!

 

A kiságyból kinőtt gyermek saját ágyat kap, akárcsak a felnőttek. Az első igazi ágyát érdemes olyanra tervezni, amely legalább kamaszkoráig alkalmas lesz számára, ugyanakkor tudnunk kell, hogy a gyerkőcök kisebbek ugyan, a matracnak gyakorlatilag strapabíróbbnak kell lennie, mint a felnőttek fekhelyének. Sokáig melléfekszünk még, altatáskor, ők maguk szívesen ugrálnak és játszanak az ágyon és egy szülinapi zsúron akár tele is lehet az ágy ugrándozó apróságokkal.Miért is? Elsősorban azért, mert ők ismerik legjobban a hazai igényeket. Másodsorban azért, mert egyedi igényeid szerint is könnyedén legyártják a kívánt darabokat. Harmadszor pedig azért, mert a magyar termék vásárlásával a hazai gazdaságot támogatod. A gyerekmatracok piacán sok és sokféle termék van, ezért sem könnyű kiigazodni a kínálaton minőségi szempontból. Mindenképpen olyan boltban válassz, ahol a választás előtt érdemi tanácsadást is kaphatsz: a Matrackuckónál minden kérdésedre válaszolnak.

 

Mikortól kell a saját matrac?
A kiságyból kinőtt gyermek saját ágyat kap, akárcsak a felnőttek. Az első igazi ágyát érdemes olyanra tervezni, amely legalább kamaszkoráig alkalmas lesz számára, ugyanakkor tudnunk kell, hogy a gyerkőcök kisebbek ugyan, a matracnak gyakorlatilag
 
trapabíróbbnak kell lennie, mint a felnőttek fekhelyének. Sokáig melléfekszünk még, altatáskor, ők maguk szívesen ugrálnak és játszanak az ágyon és egy szülinapi zsúron akár tele is lehet az ágy ugrándozó apróságokkal.

 

 

Mivel mossuk a gyermekmatracok huzatját?

 

Amivel a gyermekek ágyneműjét és ruháit is: vegyszermentes tisztítószerekkel. Gondoljunk csak bele! A gyermekek sokáig még kedvenc plüssjátékaikkal alszanak vagy alvókát szopogatnak, esetleg az ujjukat, így nem kockáztathatunk. A gyermekek közeléből minden vegyszert el kell távolítani, de a matracnak sem mindegy. A hideghabos és memóriahabos matracok „egészsége” is azon múlik, hogyan vigyázunk rájuk. A matrachuzat megfelelő mosással nem tárol fölösleges szennyeződéseket, vegyszereket, amelyek árthatnak a matracnak is.

 

Az első ágy

 

A kisgyerekek életébe egyszer csak eljön az az idő, amikor kinővik a rácsos kiságyat és egy nagyobb, több szabadságot biztosító kuckót kapnak. Gyakorló anyukák és apukát hetente több alakalommal is szembesülnek azzal, hogy a kicsik igencsak igénylik az együtt alvást, ezért úgy kell az ágyat kiválasztani, hogy azon kettes is elférhessenek és kényelmes legyen a pihenés szülőnek, gyerkőcnek egyaránt. Nincs annál kellemetlenebb, mikor az éjszaka folyamán azért kell felkelni (a csemete mellől), hogy normálisan le lehessen feküdni. Az ágyat nem csak alvásra használják a gyerekek. A 4-5 évesek egyik kedvenc játéka az ágyon ugrálás, amely csak rugós matraccal az igazi. Kaphatók már igen jó minőségű táskarugós ágybetétek is.

 

A mormoták vacka

 

Mary Carskadon pszichiáter kutatása döntötte meg azt a tévhitet, hogy az ember alvásigénye kisgyermekkortól folyamatosan csökken. A kutató bebizonyította, hogy tinédzserkorban legkevesebb 8 és fél óra, általában pedig 9 óra 15 perc alvásidőre van szüksége egy fejlődő szervezetnek. Egyértelmű, hogy a kamaszok életének nagy hányada az ágyban játszódik, ehhez nyugodtan hozzászámíthatjuk a számítógépezést, az olvasást és a tévézést, sőt: rengetegszer a tanulást is. Számukra tehát olyan matracra van szükség, amely nemcsak a test jó alátámasztását biztosítja, hanem bírja a gyűrődést is és megfelelő higiéniával rendelkezik. A kifejezetten az ifjúság számára tervezett fekvőhelyek jó klímaszabályozó képességgel rendelkeznek, gyakran jár hozzájuk antiallergén huzat is. A jó minőségű gyerek és ifjúsági matracok alapanyaga a speciálisan kialakított hideghab matrac váz, különleges CNC vágással valamint ragasztással. Vastagságuk általában kisebb, mint a felnőttek számára ajánlott ágybetéteké, körülbelül 10–14 centiméter. Alátámasztásuknak biztosítani kell a jó szellőzést, ezért az ágydeszkákat 6-7 centire érdemes elhelyezni egymástól. Semmiképpen se használjuk teli forgácslapot.

 

Miből legyen a matrac?
A legkedveltebb ifjúsági matracok alapanyaga hideg hab, amely rugalmasabb a közönséges szivacsnál, jobban idomul a test körvonalaihoz és nem deformálódik, így jobban esik rajta az alvás.
Az anyag szerkezetében található csatornák biztosítják a nedvesség elvezetését és a szellőzést is. Akkor lesz teljes a fekhely védettsége, ha olyan matracvédő takarót használunk, amely 90 fokon mosható.

 

Miből készüljön a huzat?

A matrachuzat anyaga lehet tiszta nylon, azaz szellőző nylon, amely a nedvességet nem engedi át, de biztosítja a szellőzést; és lehet mosható pamut. Olyan természetes anyag, amely tisztítható akár 90 fokon is, így nagyon tiszta környezetet biztosíthatunk. Kapható hatvan százalék pamutot és negyven százalék műszálat tartalmazó huzat is.

 

Sikeres felnőtt boldog gyermekből lesz

 

A felnőttek rossz alvásrutinja kijavítható, de ez általában csak akkor válik fontossá, ha már jelentkeztek a kialvatlanságból származó gondok, esetleg betegségek. Ezért sokkal helyesebb, ha már gyerekként megtanuljuk mi a helyes alvási rutin. A tanulás csecsemőkorban kezdődik, a kulcsszavak a következetesség és a rugalmasság.

 

Miért fontos a pihenés?

A napi alvás két fontos szakaszra bontandó: a napközbeni délutáni szundikálásra és az éjszakai pihenésre. Ezek együttesen el kell, hogy érjék a napi 12-13 órát. A megfelelő mennyiségű és minőségű alvás a gyermekek növekedésében, szellemi és idegrendszeri fejlődésében játszik megkerülhetetlen szerepet. 10 Míg a felnőttek esetében éber-elemző élmény-megmunkálásról beszélünk, addig a kicsiknél az élményfeldolgozás nagy része az alvás ideje alatt történik. Az a gyermek, amelyik megkapja a megfelelő figyelmet, amely alatt a helyes alvást, ápolást és táplálást értjük, fizikailag nagyobb, teherbírásában erősebb, szellemi képességeiben okosabb és intelligensebb lesz. Tehát a sikeres felnőttkor záloga a jó gyermekkor.

Mi történik alváskor?
A kisgyermekek agya alvás idején rendszerezi és mélyíti el a tudást, teszi helyre az élményanyagot, ily módon frissül fel, piheni ki magát és válik újra befogadóvá. Nagyon fontos, hogy alváskor csend, friss levegő és a lehető legnagyobb sötétség vegye körül,
mert a melatonin nevű hormon csak sötétség hatására kezd el termelődni, azaz minél nagyobb a sötétség annál több termelődik. A melatonin mennyisége a REM-ciklus hosszát is szabályozza, amely a legmélyebb és legintenzívebb alvásszakasz.

 

Sokszor nehéz ágyba küldeni a gyerekeket, néha még a délutáni alvás is elmarad – kezeljük rugalmasan és ne aggódjunk, viszont figyeljünk rá, hogy ne váljon rendszeressé 11 A kicsik az élmények hatására, a játék hevében, felpörögnek, ezért sokkal nehezebb lefektetni őket délután, hiszen rengeteg „dolguk” van még. Gyakran megesik, hogy nem is lesz semmi a délutáni alvásból, ezzel amúgy nincs is semmi baj. Tehát kezelhetjük ezt olykor rugalmasan. A probléma akkor kezd elfajulni, ha engedünk a babáknak és sorozatosan elmarad a délutáni pihenés. Kitartó következetes munkával el lehet – és kell is – érni, hogy meglegyen a délutáni legalább fél óra alvás. Anyukák, apukák bizonyára találkoztak már azzal, hogy a baba nem akart elaludni, még hatalmas hiszti is volt, aztán akár 3- 4 órás szundizás is lett a nagy ellenkezésből. Ez alátámasztja a szakemberek azon véleményét, hogy a gyerekek igen is szeretnek aludni. Gyakran hallani, hogy a kicsik a babakocsiban alszanak, mert nincs idő és mód lefektetni őket. A „lopva alvás” csak nagy ritkán jelenthet megoldást, semmiképpen sem helyettesítheti az ágyban töltött pihenést.

 

Mit okoz a kialvatlanság?

 

A kialvatlanságból az agy túlterheltsége származik, emiatt nem fogad be újabb információkat, gyakran össze is keveri azokat, koordinációs problémákkal szembesülhetünk, a gyerekek mozgása jelentősen felgyorsul vagy lelassul. Amikor felborul az egyensúly, és az aktivitás nagyobb teret kap, mint a pihenés, nem marad idő az információk és a friss tudásanyag feldolgozására. Ilyenkor a gyerekek figyelmetlenné válnak és az önszabályozás is kicsúszik a kezükből. Úgy segíthetünk nekik, ha megmutatjuk, hogyan alakíthatják ki a helyes aktív és nyugalmi periódusok idegrendszeri mintáját, hogy tudják, mikor van szükségük pihenésre és mikor pöröghetnek.

Az alvás során az álmok feloldják a napi feszültséget, új perspektívákat és célokat adnak. Segíthetik az „álommanók” megérkezését a meleg, puha és ismerős illatú tárgyak. A gyerekek akkor alszanak szívesen, ha biztonságban érzik magukat, ha tapasztalják, hogy a felnőttek értik, hogy ők hogyan szeretnek elaludni. Például van olyan baba, amelyik azt szereti, ha olvasnak neki, és olyan is van, amelyiknek vakargatni kell a hátát, akad olyan is, aki úgy alszik csak el, ha a felnőtt mellette fekve a fülén tartja a kezét.

 

Hogyan legyünk következetesek?
Mindig tartsuk be ugyanazt a „rituálét”. Ovi után lehet játszani vagy tévézni esetleg számítógépen játszani egy keveset, majd vacsora és mosakodás következik. Végül az ágyba bújás után még lehet olvasni egy kicsit, majd szigorúan eloltjuk a villanyt és következik a világraszóló durmolás.
 
Ha néha mégsem tartjuk be a saját „koreográfiánkat” még nem szakad le az ég, de ne feledjük 13 el, hogy a babák hamar meglelik a rést a rendszeren és alkudozni fognak! Figyeljünk arra, hogy ne kerüljenek úgy ágyba, hogy szomjasak, mert futkározhatunk a pohár vízzel és az is benne van a pakliban, hogy többször lesznek szomjasak, mert ugye, így is el lehet odázni az elalvást.

 

Ám ennél rafkósabbak is tudnak lenni a gyerekek: eszükbe jut az összes plüssmaci, meg még pisilni kell, meg sorolhatnánk... A lefekvést megelőző egy-két órában már olyan játékokat válasszunk, amelyek megnyugtatják a kicsiket, így könnyebben alszanak majd el.

A vacsora se legyen túlságosan közel a lefekvés idejéhez, mert a teli gyomor bánthatja is a kicsiket, mindezek mellett egészségtelen is, de azért az sem jó, ha éhesen fekszenek le. Az alvásidőhöz közeledve már a játékokat is úgy válogassuk, hogy ne pörögjenek túl a gyerekek, tehát a nagy koncentrációt igénylő társasjátékok vagy a hangos hancúrozás sem ajánlott. A hálóban legyen sötét és hűvös, a melatonin hormon termelését segítendő; a fekhely pedig ne legyen „csatatér”, azaz tudatosítsuk a gyerekben, hogy az ágy az alvás, a pihenés és megnyugvás színtere.

Az élénk gyermeki fantázia késlelteti az elalvást

Tente, baba és csíja-csicsíja meg az álommanók: mind- mind azért találtuk ki, hogy az aprónépnek könnyebben jöjjön álom a szemére. Nem is gondolnánk, milyen fontos, hogy alvás előtt legalább egy órával a gyerek már semmilyen elektronikus kütyüt ne nézzen, lecsengjen a rajzfilm és a zenebona és csak a családi zajok természetes védelmére bízhassa magát a kisgyermek. Az élénk gyermeki fantázia persze ekkor még nem áll le, nem húzza be a kéziféket, ezért sem mindegy, milyen mesét mondunk a porontyoknak elalvás előtt.

Izgalom és nyugalom kényes egyensúlya

A mesék nem azért fontosak, mert olyan hihetetlenek, amennyire csak lehet, hanem, mert a gyermeknek magának kell elképzelnie és képekben feldolgoznia a mesei történetet, belebújik a mesehősök bőrébe, azonosul és küzd, illetve továbbszövi a történetet, saját temperamentuma szerint. Elalvás előtt sok gyerkőc a már ismerős meséket kéri és ez a legjobb, amit tehetünk: meséljünk olyasmiről, amit ő maga kér. nem minden gyerkőcnek szabad az új mesét elalvás előttre időzíteni, mert élénk fantáziája sokáig foglalkozik majd az új történet részleteivel és nehezebben fog elaludni. 4-5 éves korban jellemző, hogy a gyermekek ugyanazt a kedvenc mesét kérik. Lehet, hogy unjuk már, de számukra ez a megerősítés egyik eszköze és ilyenkor ők maguk is kommentálják a mesét.

 

Kerüljük a rémtörténeteket
A gyerek számára az is rémisztő lehet, ha a kisnyuszit a róka elkapja, nem tudhatjuk, mi zaklathatja fel. Ideális esetben tündérmesék, tanítómesék és varázsmesék széles tárházából meríthetünk. A lényeg, hogy elsősorban a gyerkőcöt kell ismernünk ahhoz, hogy jól válasszunk esti mesét számára.
Kedvenc hőseiről szívesen hall, de az is lehet, hogy éppen ő maga szeretne elmesélni egy történetet. Ez legalább annyira értékes, mint a felnőttektől hallott mesebeszéd, tehát nagyon szerencsések vagyunk, ha az apróság kezébe veszi az irányítást és maga kalauzol bennünket saját világába.

 

Anya, mesélj rólam!

 

Gyakori kérés, hogy a gyermek inkább saját magáról szeretne hallani vagy egy kedvenc játékáról kell improvizálnunk egy történetet. Sok családban folytatásos mese szövődik az esti mesélés során, ami nagyszerű lehetőség, hogy együtt találjuk ki a folytatást. Lehet ez a lefekvési rituálé része, sőt: ezzel könnyebben rávesszük a gyereket, hogy ideje ágyba bújni. Engedjük, hogy irányítson, kérdezzünk sokat és adjunk pár szokatlan ötletet, majd figyeljük a reakciót. A saját szövésű mese lekerekítéséhez találjunk egy nyugvópontot, triviálisan például azt, hogy a főszereplő is aludni tér és holnap ismét folytatjuk a mesét.

A mi napunk története

Igényesebb pedagógiai kultúrákban külön gondot fordítanak az élményfeldolgozásra már az alsóbb korosztályok nevelési intézményeiben is. Az óvodában hétfőn reggel rövidke meditáció keretében átgondolják a hétvégét, elűzik a kellemetlenségeket és 17 körjátékban elmondhatják, mi történt velük az elmúlt óvodai nap óta. A történések tudatosítását szépen fokozatosan tanuljuk meg, de az elalvás előtti pillanatok nagyszerű lehetőséget kínálnak a saját napi élményeink átbeszélésére. Beszélgessünk a gyerekkel arról, ami ma történt és arról, hogyan érinti ez őt, mit érez, mi tetszett, mi volt kellemetlen. Egy ilyesfajta pszichológiai mese többet elárul az apróságról, mint gondolnánk. A gyerekek későn reflektálnak az őket érintő kellemetlenségekre, ezért is érdemes mesei keretben, szimbolikus nyelven is foglalkozni az élményekkel.

 

Miért nőnek nagyot a kamaszok egy nyár alatt?

Hogy megnőtt ez a gyerek a nyáron? Ismerős a mondat mindannyiunknak. Hogy lehetséges, hogy a gyerekek egyetlen nyár alatt szemlátomást többet nőnek, mint egész iskolai évben? Nagyon egyszerű a válasz: végre kipihenhetik magukat és életkori igényeiknek megfelelően kihancúrozhatják magukat. Isten őrizz, hogy ennek gátat szabjunk holmi napirenddel!

 

Ismerd meg és hagyd, hogy kiteljesedjen!

 

Gyermekeink megismerésének legegyszerűbb eszköze a figyelem: csak figyeljünk arra, mit és hogyan csinál a gyermek, ha békén hagyjuk. Hányig alszik? Mivel játszik szívesen? Mit kíván, ha megéhezik? Sorolhatnánk a legegyszerűbb, legkézenfekvőbb helyzeteket, de nem is érdemes, hiszen pontosan tudjuk, hogy minden gyerek így képes a legtermészetesebb módon megmutatni

Igazi személyiségét. Az alvással ugyanez a helyzet: figyeljük meg, hogyan és meddig alszik a gyermek, ha nincs kötelező program és nappal sem kell folyton igazodnia valami külsőkényszerhez. Persze, vakáció idején jól el is fáradnak az önfeledt játékban, így az alvás is sokkal édesebb lesz.

A kamaszok sokkal többet alszanak

A kajla, lusta kamaszunkat kellene a legnagyobb önmérséklettel békén hagyni és nem felkölteni, bármennyire is hasára süt a nap. Nekik ugyanis megnő az alvásigényük és, ami számunkra már naplopásnak tűnik, az nekik létfontosságú fejlődési feltétel. Hagyjuk aludni, különben hatalmas restanciái lesznek, ingerlékeny lesz, sőt labilissá is válhat, ha idegrendszere nem tud nyugodtan pihenni és fejlődni ebben a kritikus időszakban. A nyár számukra is kulcsidő: menjen táborba, menjen a nagyihoz és ne lógjunk rajta folyton. Szüksége van a saját korcsoportjára és olyan családtagokra, akik nem szeretnék folyton kontrollálni. Lepjük meg egy függőággyal, amiben délután is elvonulhat kicsit.

A gyerekek nyári alvóhelyeire is figyeljünk

Például alhatnak sátorban, szénapadláson vagy a nagyi szalmazsákján, de elheveredhetnek a díványon is – nem kell nagy ügyet csinálni belőle! Amennyiben levonulunk a nyaralóba, gondoskodjunk róla, hogy előtte frissítsük fel a házat, az ágyakat pedig különösen. Szellőztessük ki a matracot is, mossuk át a huzatot és minden ágyneműt is. A por- és pollenallergiát leginkább így tudjuk kivédeni és a gyermekek légzőrendszerét is egy alapos takarítással kíméljük a leginkább. Ha régi a matrac, inkább cseréljük le, mert a nyaralás alatti pihenés értékesebb minden tápláléknál, amit magunkhoz veszünk. A gondtalan kikapcsolódás, az aktív pihenés csakis az éjszakai kiadós alvással lehet teljes, a gyermekeknek különösképpen.

Alvásszaküzleteink

Kattints a hozzád legközelebb eső Matrackuckó szaküzletre és tájékozódj a nyitvatartási időkről!

Baja • Budaörs • Budapest • Győr • Kecskemét • Miskolc • Debrecen • Pécs • Szeged • Székesfehérvár • Szekszárd • Szolnok • Szombathely

 

Küldetésnyilatkozatunk

Mi a Matrackuckó Alvásszaküzlet hálózat dolgozói tudjuk, hogy munkánkkal hozzájárulunk a Vásárlóink pihentető alvás élményéhez. Termékeinket kizárólag magas minőségű, bevizsgált alapanyagok felhasználásával készítjük el. Törekszünk rá, hogy minden gyártási, kiszolgálási, szállítási folyamatban 100% Vásárlói elégedettséget érjünk el. Valljuk, hogy szakértőink és elköteleződésünk segíteni fog az embereknek egy magasabb életminőség eléréséhez. Vállaljuk, hogy az „Aludj jól, Magyarország!” program keretein belül a jó minőségű alvás érdekében a Vásárlóinknak és az érdeklődőknek átadjuk a megszerzett tudást és tapasztalatokat. A Matrackuckó Alvásszaküzlet- hálózat olyan szaküzlethálózat akar lenni, amely jó minőségű termékek segítségével minden ember számára elérhetővé teszi a pihentető alvás élményét.

Tartalomhoz tartozó címkék: 10 Matracválasztási tanácsok