Hogyan hat az alvás a gyerekek iskolai teljesítményére?
Pár napja becsöngettek, de a tanárok egyre több gyereket látnak a suliban, akik majdnem elalszanak az iskolapadban. Mi lehet a kótyagos álmosság oka? Manapság a gyerekek éjjel-nappal tabletet nyomogatnak, rengeteget játszanak a neten, a féktelen Facebookozásról már nem is beszélve.
Egyre későbbre tolódik az esti lefekvés ideje. A virrasztás azonban károsítja a kicsik kognitív képességeit. A krónikus alváshiánytól nem tudnak koncentrálni, emlékezni, és zéró motivációval bóbiskolnak az iskolapadban. Az iskolai kudarc egyik fő indikátora a gyerekek kimerültsége. Cikkünkből kiderül, hogyan hat ez a tanulási teljesítményükre és mit tehetünk ellene!
A fokozott alváshiánynak lesz egy még feltűnőbb következménye: a keveset alvó gyerekek az osztálytársaikkal sem jönnek ki jól. A csöppségek egyre több konfliktusba keverednek, nem tudják megfelelően kezelni az érzelmeiket. Gyakran az álmosság áll a viselkedési és tanulási nehézségek hátterében. Az órán ásítozó gyerekek nem tudják követni a tanárok előadását. Elkalandozik a figyelmük és már az is komoly erőfeszítést igényel, hogy ébren maradjanak az órán.A minőségi alvásban részesülő apróságok sokkal jobban megállják a helyüket az iskolában és később az életben is!
A McGill és a Douglas Mentális Egészség Egyetem 2015-ös kutatása megállapította, hogy a minőségi alvásban részesülő gyermekek a nyelvi oktatásban és matematikából is jobban teljesítenek. A siker titka az alvás hatékonysága (sleep efficiency), vagyis annak aránya, hogy az ágyban töltött idő mekkora részében tudott valaki ténylegesen aludni. A tanulmány szerzője, Reut Gruber klinikai pszichológus szerint a rövid vagy nagyon rossz alvás esetén a kicsiknél borítékolható a kritikán aluli iskolai teljesítmény. Gruber rávilágít: a matematikai és a nyelvi készségek használatakor az agy végrehajtó funkciója aktiválódik (ide tartozik a munkamemória és a tervezési képességünk). Ezt a működést a prefrontális agykéreg támogatja, mely nagyon érzékeny a szegényes, elégtelen alvásmennyiségre.
Gruber és csapata 75 egészséges gyermeket vizsgált meg (7 és 11 éves kor között).
A kicsik alvási teljesítményét egy karórára emlékeztető autograph nevű szerkentyű mérte. Az éjszakai pihenést elemző eszköz 5 éjszaka adatait átlagolva számolta ki a minőségi alvással töltött időt.
Két területen lépett új szintre a diákok tanulása a minőségi alvás után. A legkiugróbb teljesítményfejlődés (14%) matematikából jelent meg, ezt követi az angol nyelv (7%) és a francia nyelv (8%) tanulása.
Alváshiány: merénylet a gyermeki motiváció, a memória és a tanulás ellen
Ramon Cladellas, a barcelonai Autonóm Egyetem pszichológusa szerint a gyerekek többsége kevesebbet alszik, mint amennyit a szellemi fejlődésük megkövetelne. A barcelonai kutatásokból kiderült: a 9 óránál kevesebbet alvó 6 éves gyermekek kevésbé motiváltak és gyengébb memóriaműködéssel rendelkeznek, mint kipihentebb társaik.
(A National Sleep Foundation szerint a kicsiknek még többet kellene pihenniük: az 5-12 éveseknél 10-11 óra alvás lenne ideális. A tizenéveseknek ez nagyjából 9 órát jelentene, azonban a tanulmányok szerint ebben mindössze a korosztály 15%-a részesül).
Cladellas egyértelmű összefüggést fedezett fel az alváshiány és a hanyatló tanulási képességek között. 142 diákot elemzett, 6-7 éves gyerekeket vizsgált, akik különböző iskolákból érkeztek. Rövidesen adatok tömege támasztotta alá, hogy a 8-9 órát alvó diákok rosszabbul szerepeltek az iskolai feladatokban, mint a 11 órát pihenők.
Gondoskodjunk róla, hogy gyermekeink minél többet aludjanak, különben egész nap kimerülten ásítoznak a suliban, nehezen jegyeznek meg összefüggéseket!
Rosszul alvó emberek és…egerek?
Az alváshiány nemcsak az embereknél vezet tanulási problémákhoz!
Az egyik egereken végzett kísérletből kiderült, hogy a krónikus alváshiány komoly kognitív károsodást eredményez, rontja a rágcsálók memóriáját, majd a sejtek durva pusztulásához, apoptózishoz vezethet.
Mit tegyünk a gyerek minőségi alvásáért?
Találjunk ki egy időpontot, amikor a gyermekünk rendszeresen aludni megy. A lényeg, hogy innentől kezdve minimum 8, maximum 11 órán át semmi se zavarja a gyerekek álmát.
Keressünk olyan meséket, melyek álomba ringatják a legkisebbeket. 4-6 éves korban a Magyar népmesék is telitalálat, a későbbi években akár a Harry Potter-történetekkel is próbálkozhatunk. Régi tapasztalat: jobban alszunk, ha előtte érdekes történeteket hallunk vagy olvasunk. Az agyunk működését valamiért megnyugtatják a narratív struktúrák. Arra viszont ügyeljünk, hogy ne legyen semmi felkavaró a mesében, ami megzavarja a gyerekek álmát.
Még jobb, ha saját mesékkel kedveskedünk a kicsiknek! Kérdezzük meg őket, mi az a 3 dolog, amiről szívesen hallanának egy sztoriban (pl. sárkányok, kutyák vagy pónik). Találjunk ki egy remek történetet, amivel lenyűgözzük a gyerekeket! Ezzel nemcsak minőségi alvásélmény útját egyengetjük, hanem a saját kreativitásunkat is fejlesztjük.
Alakítsunk ki egy alvási ütemtervet a legkisebbeknek, már a suli kezdete előtti hetekben. Nyáron ugyanis a kicsik többsége tovább marad ébren és nehéz visszaszokniuk a korai lefekvéshez szeptemberben.
Figyeljünk rá, hogy a gyermek ne igyon édes üdítőket, kólát a lefekvés előtti órákban, mert zavarja az alvás folyamatát. A vacsorával szintén mértékletesnek kell lenni, a teli has ritkán ad éjszakai nyugalmat.
A rendszeres mozgás sokat segít abban, hogy a kicsik elszunnyadjanak. Ne sajnáljuk az időt egy kis mozgásra, focira vagy futásra! A lurkók imádni fogják, és már heti 1-2 „kondi” után a gyermekek várni fogják a következő alkalmat.
Forrásaink:
https://sleepfoundation.org/sleep-news
http://time.com/3663796/
http://www.huffingtonpost.com/entry/
https://consumer.healthday.com/
https://www.researchgate.net/publication